Vakantie?


Het is vakantie en hoewel ik niet echt vroeg was gisteravond, wil ik vandaag toch wat dringende klusjes doen. Het zal echter anders lopen.

Als ik tegen 11 uur beneden kom, staat in de keuken een grote, lege doos op tafel met een piepschuim-vorm ernaast. In de woonkamer zit mijn zoon met een kleinere doos en omringd door verpakkingsmateriaal een korte handleiding te bekijken. Op de doos een knap en beschaafd meisje, 2 blauwe apparaatjes en de tekst ONE MINUTE INSTALLATION. Het zal opnieuw anders lopen, maar op dat moment ben ik nog onwetend. Mijn zoon kijkt wat verliefd, niet naar het afgebeelde meisje maar naar de 2 helderblauwe apparaatjes die zorgvuldig in plastic zijn ingepakt. De bestelde Devolo D-Lan Duo Starter Kit is aangekomen.

De D-Lan Duo Starter Kit maakt niet alleen een netwerkkabel of een wireless overbodig, hij is ook nog eens Windows, Linux en Mac compatibel. Daarnaast codeert hij het gegevenstransmissie om afluisteren door de buurman en de AIVD onmogelijk te maken met het beroemde DES-pro protocol. Op dit alles een royale 3 jaar garantie en dat alles voor de prijs van 98.50 inclusief verzendkosten bij Alternate.

Ze zien er mooi uit, de 2 adapters. Compact, degelijk en doordacht. Een stuk Duitse Gründlichkeit. De handleiding is kort en zonder tekst. Dat is lekker duidelijk, vindt mijn zoon. De kabeltjes die je nodig hebt, zijn bijgevoegd. Uiteraard ook in plastic en in dezelfde bijpassende blauwe kleur. Dan weet je ook jaren later nog dat ze bij de D-Lan Duo horen.

De gedrukte handleiding is simpel. Je kunt een D-Lan Duo adapter aansluiten via de bijgeleverde netwerkkabel of via de meegeleverde USB-kabel maar niet via beide kabels tegelijk. Wij kiezen voor de netwerkkabels. Daarna plug je de ene adapter in het stopcontact en je sluit hem via de kabel aan op de router. De andere adapter sluit je via de kabel aan op de computer en die plug je ook in het stopcontact. En de verbinding is tot stand gebracht! Echt simpel dus!

Ik besluit dat ik eerst eten wil en een kop koffie. Tegen 12 uur heb ik ontbeten en hebben we alle gedrukte informatie, alle kabeltjes en alle adapters voor ons idee voldoende bestudeerd. Zoon heeft ondertusse de MAC-adressen van de adapters in het filter van de router toegevoegd. We gaan de boel installeren.

Veiligheidshalve zetten we de computers en de router en het modem uit. Daarna pluggen we alles in. Alles aanzetten en Suse Linux opgestart. Linux is meestal snel, maar vandaag dus niet. Daarna start zoon het geliefde Firefox op. Tenminste dat probeert hij. Firefox start niet op. De andere browser dan maar. De startpagina laadt niet: 'controleer de verbinding'. Ondertussen meldt Firefox zich tenslotte ook. Ook daar: geen verbinding!

Hoe kan dat? Ach, de instellingen kloppen natuurlijk niet. Er valt niet zo veel in te stellen, lijkt het. Een hostnaam, een domeinnaam, een internetadres voor de computer, het internetadres van de router en het zelfde internetadres voor de Dynamic Name Server. We veranderen het internetadres van onze computer en starten opnieuw op. Geen verbinding!

De domeinnaam staat in de router met kleine letters en op de computers met hoofdletters. Maakt dat uit? Opnieuw invoeren en opnieuw opstarten. Geen verbinding! Is de hostnaam misschien verkeerd of maakt dat niet uit? Hostnaam veranderen, opnieuw opstarten. Geen verbinding!

Wat dom ook! We hebben de bijbehorende software niet geïnstalleerd. Zoon merkt op dat dat volgens de gedrukte handleiding ook niet nodig is. Dus het handboek dat op CD-ROM staat, bekijken. Het handboek is een stuk minder kort en daardoor ook wat minder simpel.

We begrijpen dat we de juiste instellingen kunnen opgeven door een viertal files met de juiste commando's en gegevens aan te maken en onder de juiste namen in de juiste directories op te slaan. Zoon is fervent voorstander van Linux maar nog niet echt bedreven met de editor die alleen reageert op commando's die niet in de hulp staan vermeld omdat iedereen ze natuurlijk wel weet. Gelukkig stamt pa uit het voorbije tijdperk van DOS-edit. Na wat gepruts en geklooi komen we er samen uit.

Zekerheidshalve opnieuw opstarten. Browser starten. Geen verbinding!

Zijn alle files echt goed weggeschreven en klopt de inhoud? We checken alle files en hun inhoud. Geen verbinding!

Het handboek geeft aan dat je eigenlijk CFCONFIG moet installeren. We proberen CFCONFIG te installeren. Het lijkt niet echt te lukken. We geven het voorgeschreven commando maar er gebeurt niets.

Wacht eens even. We hebben stap 2 overgeslagen. CFCONFIG moet eerst worden uitgepakt en daarna nog gecompileerd met de C++ compiler. Het uitpakken geeft wat problemen, maar tenslotte is de file op de juiste plek uitgepakt. Het commando voor de C++ compiler wordt echter niet herkend. Zoeken. Er blijkt een andere C++ compiler te zijn. Starten en compileren. Perfect! CFCONFIG is geïnstalleerd!

Zoonlief merkt wijsgerig op dat hij hier veel van geleerd heeft. Ik pleit voor een koffiepauze. Is het ondertussen geen lunchtijd? Het is een staande lunch. Mijn koffie moet mee naar boven, want deze kwestie duldt geen uitstel. Voordat ik naar boven ga, schakel ik nog even het MAC-filter in de router uit. Dan kan het daar tenminste niet aan liggen.

CFCONFIG blijkt slechts 4 opties te hebben:
1. Een password instellen voor adapter 1;
2. Een password instellen voor adapter 2;
3. Een overzicht laten zien van de aangesloten adapters;
4. Het programma beëindigen.

We kiezen optie 3. We krijgen adapter 1 met zijn MAC-adres. Zoonlief vindt dat we alle opties in volgorde moeten afwerken. Ik heb daar een zwaar hoofd in, maar stem toe. Hij stelt een simpel password in voor adapter 1. Het programma reageert bevestigend. Het password voor adapter 2 lukt niet. De adapter wordt niet gevonden, vertelt CFCONFIG.

Ergens klopt er iets niet. Zoonlief stelt voor 'die hele cut-computer het raam uit te gooien'. Ik zeg dat dat het probleem niet echt oplost en stel voor dat we gaan pingen. Is er iets bereikbaar? De router reageert niet. De internettelefoon reageert niet. De Sony Vaio reageert niet. 'We hebben gewoon geen verbinding,' merk ik diepzinnig op.

Waarom hebben we geen verbinding? Het is ondertussen tegen zessen. We zijn nu 6 uur bezig.

Ik herinner me op Internet gelezen te hebben dat iemand de D-Lan moest omkeren voordat de verbinding tot stand kwam. We zetten adapter 1 andersom in de stekkerdoos en testen opnieuw. Geen verbindig!

Ik kijk opnieuw naar adapter 1. Hij is ingeplugd in een stekkerdoos met een schakelaar voorzien van een LED zoals je die vaak bij computers ziet. De beide adapters moeten over een afstand van 200 meter in beginsel probleemloos met elkaar via het elektriciteitsnet communiceren. Zou het kunnen dat het signaal door al die splitsingen te veel verzwakt wordt? Waarom doen we adapter 1 niet rechtstreeks in de wandcontactdoos?

De wandcontactdoos zit aan de andere kant van de kamer en vormt de enige contactdoos in de hele kamer. Alle stroom komt uit dit ene contact. Verder is de LAN-kabel van adapter 1 wel royaal lang, maar niet idioot lang. Ik haal een haspel met verlengsnoer. De LAN-kabel leiden we dwars door de kamer door de lucht. Om bij de computer te komen moet je er voorzichtig onderdoor.

Volgend probleem. De stekker van de computer past niet op het geaarde verlengsnoer. Wat geknoei met snoertjes en stekkers. Opstarten. Geen verbinding!

'Laten we eerst wat eten en drinken.' Als we terug zijn, roep ik: 'Wat stom! Hij kan het helemaal niet doen. Adapter 1 heeft een ander password dan adapter 2.' Met CFCONFIG zet zoon het fabriekspassword terug.

Opnieuw opstarten en pingen. De pings komen terugs. 'Hij heeft verbinding!,' zegt zoon. Ik kan het niet geloven. Pas nadat de browser een paar sites heeft getoond, ben ik echt overtuigd. De verbinding is er.

De rest is simpel. We veranderen steeds 1 ding en testen daarna of er nog verbinding is. Wanneer ik tenslotte de stekker van de computer en de monitor in dezelfde verdeeldoos steek als de adapter, is de verbinding verdwenen. Wanneer ik beide apparaten aansluit via een aparte verdeeldoos met schakelaar is er weer wel verbinding.

We testen de boel een video-filmpje uit. Het filmpje gaat schokkerig en blijft soms duidelijk steken. Dit is niet wat het moet zijn. 'Probeer Google eens.' De Google-video loopt als een trein.

Wanneer we alle snoeren geordend en weggewerkt hebben en hier en daar nog wat stof hebben weggezuigd, is het 8 uur. We zijn 8 uur bezig geweest; de verbinding doet het! Onder Linux, zonder kabel en zonder wegvallende wireless.

Achteraf blijkt dat we inderdaad helemaal niets opnieuw hadden hoeven instellen, want daar zat het probleem niet. Linux stond ingesteld voor een kabelverbinding en kon zo blijven staan. Maar dat is achteraf gepraat.

Wat vinden wij van de Devolo D-Lan Duo Starter Kit? Heel simpel: fantastisch mooi spul. Te gek!

Zoon zegt: 'Als hij het morgen nog maar doet.' Ik zeg: 'Kom, we gaan eten maken.'

0 reacties:

Een reactie posten